Η δέσμευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να καταργήσει την πώληση νέων αυτοκινήτων βενζίνης και diesel έως το 2035 αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο της στρατηγικής της για την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Η πολιτική αυτή απαιτεί όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται από το 2035 και μετά να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών, απαγορεύοντας ουσιαστικά την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ICE).
Πολιτικές και Βιομηχανικές Αντιδράσεις
Το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ), η μεγαλύτερη πολιτική ομάδα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, επιδιώκει να τροποποιήσει την απαγόρευση του 2035. Προτείνει τη συνέχιση της πώλησης οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με βιοκαύσιμα και άλλα εναλλακτικά καύσιμα μετά το 2035. Το ΕΛΚ υποστηρίζει επίσης τη χρήση plug-in υβριδικών οχημάτων και ζητά να γίνει αναθεώρηση της πολιτικής του 2035 το επόμενο έτος.
Παρόμοιες ανησυχίες έχουν εκφράσει και οι ηγέτες της βιομηχανίας. Ο CEO της BMW, Όλιβερ Ζίπσε, επέκρινε την απαγόρευση, υποστηρίζοντας ότι θα μπορούσε να καταστήσει τον ευρωπαϊκό τομέα αυτοκινήτων πιο εξαρτημένο από την κινεζική τεχνολογία μπαταριών και να υπονομεύσει τη γεωπολιτική ανθεκτικότητα της βιομηχανίας. Επίσης, η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζήτησε από την ΕΕ να επανεξετάσει τα αυστηρά πρότυπα εκπομπών που έχουν οριστεί για το 2025 και την απαγόρευση του 2035, προειδοποιώντας για πιθανές κυρώσεις, μείωση της παραγωγής και απώλειες θέσεων εργασίας.
Πιθανότητα Αναθεώρησης της Πολιτικής
Ως απάντηση σε αυτές τις πιέσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δείξει κάποια ευελιξία. Μετά από διαπραγματεύσεις με τη Γερμανία, η ΕΕ συμφώνησε να επιτρέψει την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που λειτουργούν με e-fuels μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούν ουδέτερα σε εκπομπές CO₂ καύσιμα. Αυτό δείχνει διάθεση προσαρμογής σε συγκεκριμένες τεχνολογικές εναλλακτικές εντός του πλαισίου της απαγόρευσης.
Επιπλέον, η πολιτική περιλαμβάνει μια προγραμματισμένη αναθεώρηση το 2026 για να αξιολογηθεί η πρόοδος και να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές. Αυτή η αναθεώρηση μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για περαιτέρω συζητήσεις σχετικά με τη σκοπιμότητα και τον αντίκτυπο του στόχου για το 2035, πιθανώς οδηγώντας σε αλλαγές ανάλογα με τις τεχνολογικές εξελίξεις και την ετοιμότητα της αγοράς.
Τα τρία σενάρια
- Πιστή Τήρηση της Απαγόρευσης: Η ΕΕ θα μπορούσε να διατηρήσει την προθεσμία του 2035 χωρίς σημαντικές αλλαγές, ενισχύοντας τη δέσμευσή της για περιβαλλοντικούς στόχους και προωθώντας την ταχεία μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
- Ένταξη Εναλλακτικών Καυσίμων: Η πολιτική ενδέχεται να προσαρμοστεί ώστε να επιτρέπει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες καύσης που λειτουργούν με ουδέτερα σε εκπομπές CO₂ καύσιμα, όπως τα e-fuels ή τα προχωρημένα βιοκαύσιμα, μετά το 2035. Αυτό θα ήταν ένας συμβιβασμός μεταξύ των περιβαλλοντικών στόχων και των ανησυχιών της βιομηχανίας.
- Παράταση της Προθεσμίας: Ενδέχεται να εξεταστεί η παράταση της προθεσμίας του 2035 λόγω οικονομικών προκλήσεων και ετοιμότητας της βιομηχανίας, παρέχοντας περισσότερο χρόνο για την ανάπτυξη υποδομών και την προσαρμογή της αγοράς.
Η απαγόρευση της ΕΕ για τα νέα αυτοκίνητα βενζίνης και diesel το 2035 αποτελεί σημαντικό μέρος της στρατηγικής της για το κλίμα, αλλά αντιμετωπίζει συνεχιζόμενες διαμάχες και πιθανές αναθεωρήσεις. Η επικείμενη αναθεώρηση το 2026 θα είναι κρίσιμη για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας της πολιτικής και τη λήψη αποφάσεων για πιθανές προσαρμογές. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να παρακολουθούν στενά αυτές τις εξελίξεις, καθώς θα διαμορφώσουν σημαντικά το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.